תג מחיק

1.

מתוך אתרי חדשות ynet וערוץ 7: חניכי המכינה הקדם צבאית “איתן” החליטו להביע הסתייגות מאירועי ‘תג מחיר’ ויצאו למבצע ניקוי במסגד, “הם ירססו ואנחנו ננקה“.

אורנית עצר, פרסום ראשון: כ”ד בכסלו תשע”ב, 20/12/11 10:00

 

מנקים את המסגד

צילום: עמיחי בן סעדון

חניכי המכינה הקדם צבאית “איתן” במעלה אדומים החליטו שלא לשבת בחיבוק ידיים נוכח האירועים האחרונים שהציגו באור שלילי את המתיישבים ביהודה ושומרון.

“בעקבות אירועי שבוע שעבר, בהם קיצונים פגעו בחיילים וחצו קווים אדומים קיימנו דיון במכינה ובסופו הוחלט להביע את ההסתייגות המוחלטת שלנו מהמעשים”, אמר יאיר אנסבכר, רב מחנך במכינת איתן שתלמידיה יצאו למבצע ניקוי במסגד שהוצת והושחת בשבוע שעבר בירושלים.

הוא ציין כי מרבית החניכים מחזיקים בדעות פוליטיות ימניות אך למרות זאת מגנים בכל תוקף מעשי אלימות והשחתה, “בצעד יוצא דופן הוחלט לבצע פעולות נקודתיות של תיקון כדי להראות שמה שקלקלה קבוצת אנשים, אחרים יכולים לתקן”.

אנסבכר טען כי “מחיר התג” פוגע באוכלוסייה גדולה של ציבור נורמטיבי שוחר שלום,”האלימות שהייתה היא לא היהדות האמיתית ואנחנו נמשיך לפעול בכל מקום שצריך אחדות ושלום”.

ח”כ ליה שמטוב (ישראל ביתנו) אמרה כי פעולת הניקיון של תלמידי מכינת “איתן” היא “סממן לנוער האמיתי של ההתנחלויות. בשבועות האחרונים יש ניסיון אומלל לתייג את כל המתנחלים כאלימים וונדליסטים כאשר לא כך הדבר בפועל. היום האופוזיציה אפילו מבקשת בהצבעת אי אמון לפזר את הממשלה בטענה שלא נעשה די כדי לאכוף את החוק בשטחים. מצב שמביא לטענתם לבריונות כלפי חיילי צה”ל ופעילי שמאל”.

ח”כ שמטוב גינתה כל פעולה אלימה של קיצוניים בשם “תג מחיר” ואמרה כי האחראים למעשים החמורים יתפסו ויועמדו לדין אך הדגישה כי מנתוני הגיוס האחרונים עולה כי דווקא בני הנוער מקרב ההתנחלויות מתגייסים באחוזים הגבוהים ביותר.

“כאשר זהו המצב בפועל אז כל טענה של פגיעה מתמשכת בחיילים שחלק גדול מהם הם בני מתנחלים, פשוט מגוחכת”, הוסיפה.

ח”כ שמטוב סיכמה את מבצע “תג ניקוי” במה שהיא מכנה התעלמות מהפרובוקציות של השמאל בשטחים. “כבר שנים רבות מגיעים פעילי שמאל קיצוניים לכפרי המחלקות בילעין ונעלין ומעודדים את האוכלוסייה הערבית במקום לצאת להפגנות אלימות. חבל שבוחרים להציג רק מעשים של קומץ עשבים שוטים כאשר למעלה מעשור ישנם קיצוניים בצד השני של המתרס שזוכים להגדרה “פעילי זכויות אדם” כאשר בפועל הם אלה שגורמים להעצמת הסכסוך ופגיעה בשני צידי המתרס”.

צעירים ניקו “תג מחיר” בי-ם: באנו לתקן קלקול

15 תלמידי מכינה דתיים וחילונים הגיעו למסגד שהוצת בשבוע שעבר בבירה ומחקו כתובות, במחאה על אלימות קיצונים מהימין. “לחשוב אחרת זה לא לשנוא”, הסבירו, “זה יוצר תהום מסוכנת”

יאיר אלטמן  פורסם:  19.12.11 , 21:46

המסגד בירושלים, שנפל בשבוע שעבר קורבן לפעולות “תג מחיר”, שימש הבוקר (יום ב’) במה למחאה נגד התופעה שיזמו צעירים דתיים וחילונים. 15 צעירים מהמכינה הקדם-צבאית “איתן” במעלה אדומים הגיעו לפאתי המסגד שהוצת ברחוב שטראוס בעיר וניקו את שיירי כתובות הנאצה שרוססו במקום. “זוהי לא פעולה פוליטית”, הבהירו, “מעולם לא הייתה מציאות שבה יהודים השחיתו בתי תפילה, לא נאפשר לזה לקרות גם עכשיו”.

במכינה הסבירו כי הצעירים, בני 18-19 העומדים לפני גיוס, ביקשו להזכיר בכך כי הרוב הדומם של המתנחלים מתנגד לה נחרצות. “בעקבות אירועי השבוע שעבר התעורר דיון בתוך המכינה והחבר’ה ביקשו לעשות איזושהי פעולה שתביע את המחאה וההסתייגות המוחלטת שלנו מהאלימות”, הסביר יאיר אנסבכר, רב מחנך במכינה “איתן”. “במכינה יש כל מיני דעות, בהן גם הרבה דעות ימניות מאוד, שאולי דומות לאלו של הפועלים ב’תג מחיר’, אך כולן מתנגדות לאלימות כלפי חיילי צה”ל ולהשחתה, במיוחד השחתה של בתי תפילה”.

הצעירים מנקים את קירות המסגד. “מוחקים כתם” (צילום: עמיחי בן סעדון)

אנסבכר הוסיף כי “קראנו לזה ‘תג מחיק’, משום שאנחנו קומץ של אנשים שבאו לתקן קלקול שעשו קומץ אחר של אנשים. אין לנו משהו נגד אף אחד מעם ישראל, אלא נגד דרכי פעולה שליליות. בחז”ל זה נקרא ‘יתמו חטאים מן הארץ’, ולא יתמו חוטאים. כלומר, אין לנו כוונה להתעמת עם אף אחד אבל בהחלט כן לצאת נגד ההקצנה שמתרחשת בציבור בעם ישראל”.

לדברי אנסבכר, פעולות “תג מחיר” שמבצעות קבוצות קיצוניות מובילות לתיוג ציבור שלם, שמשלם על כך מחיר. “האירועים האלו לא מייצגים שום דבר מתפיסות העולם האמיתיות שלנו”, הדגיש. “לחשוב אחרת זה לא לשנוא. מה שכל כך נורא בפעולות ‘תג מחיר’ זה שהן יוצרות תהום בתוך הציבור הישראלי, ותהום מסוכנת ומיותרת בין הדתות. אלו לא פני היהדות האמיתית. אנו מוחקים את הכתובות כדי למחוק את הכתם הזה”.

חברת הכנסת ליה שמטוב (ישראל ביתנו) שיבחה את פעילות תלמידי המכינה, וציינה כי היא מייצגת את הנוער האמיתי של ההתנחלויות: “בשבועות האחרונים יש ניסיון אומלל לתייג את כל המתנחלים כוונדליסטים ואלימים, כאשר לא כך הדבר בפועל”. לדבריה, מנתוני הגיוס האחרונים עולה כי דווקא בהתנחלויות נרשמים אחוזי הגיוס הגבוהים ביותר. “כשזהו המצב בפועל, כל טענה על פגיעה מתמשכת בחיילים, שחלק גדול מהם בני מתנחלים, פשוט מגוחכת”, אמרה. היא גינתה גם את פעולות “תג המחיר” שנרשמו באחרונה והצהירה כי האחראים לכך ייתפסו ויועמדו לדין.

2.

בחג הפורים יצאה קבוצת מתייהדים (מתחפשים לחרדים) כדי לחלק משלוחי מנות לחיילים ועוברי אורח חילונים ולהרבות אהבה ואחווה ישראלית. תמונה חרדי

אמנם לא כל יום פורים – אבל בהחלט בכל יום ניתן לעסוק בחיזוק האחווה הישראלית

למעונינים להתנדב בסיל”ס צרו קשר דרך האתר  והתחילו לעסוק בקירוב לבבות מרגש

3.

יום הזכרון 2014: דוסים זוכרים אחרת

דוסים זוכרים אחרת

לא עוד הכפשת חרדים במסוה יום הזיכרון: הערב ציפתה לצלמי התקשורת הפתעה מרעננת בגן סאקר: מיצג נרות נשמה לזכר הנופלים בצורה מפתיעה * בשיח אותו הנחה סא”ל הרב דב פוברסקי עסקו הצדדים בזכרון ותרבות מאחדים, ומשמעות היום בעיניים חרדיות וחילוניות

מאת: מאיר לבנון | יום ראשון 04 מאי 2014 | 3 תגובות | הדפס

פעילי דוסים התייצבו בערב יום הזיכרון בגן סאקר במסגרת פעילות “זוכרים אחרת” הנערכת ביום הזיכרון זו השנה השנייה. המטרה: להקדים תרופה למכה, לפגוש צלמי תקשורת שמגיעים לחפש חרדים שלא מכבדים את יום הזיכרון ולהציג עמדה אחרת. הפעילות נערכת לאחר שבשנים האחרונות התרגלנו לראות ביום הזיכרון כותרות ענק המבשרות על חילול יום הזיכרון על ידי חרדים.

השנה, כאמור, החליטו פעילי דוסים למגר את התופעה. כך צלם ‘חדשות 2′ שהגיע לסקר חרדים עושים מנגל בפארק, נתקל במחזה חריג ויוצא דופן. קבוצת חרדים, פעילי דוסים, התגודדה בסמוך למיצג אומנותי הכולל נרות זיכרון המהווים תחליף לגחלים בוערים במנגל. כאשר התקרב לתעד את המנגל המאיר, הופתע לגלות כי מדובר בפעילות הסברתית של פעילי ‘דוסים’, העוסקים במלחמה נגד ההסתה והפצת השנאה כלפי המגזר החרדי.

מנגל של זיכרון

לצד מיצג הזיכרון בדמות המנגל המסורתי ועליו נרות נשמה, הונחו עשרות פלאיירים עליהם הודפס מכתב אישי ומרגש מאת מאיר אינדור, מנכ”ל עמותת אלמגור, הקורא לאנשי תקשורת: “התמקדו במאחד ולא במפלג“.

“אנו מבקשים למחות נגד העובדה שביום עצוב שבו רבבות אזרחים אבלים על מות יקיריהן, עסוקים כלי התקשורת במנותק מרחשי הציבור, בזריית מלח על הפצעים”, כתב אלמגור, “זהו סבב הסתה נוסף והפעם על גבם של המשפחות השכולות. תוקפים מגזר שלם שכביכול לא אכפת לו מהם, ולצבות להם את הלב השבור בלאו הכי. לצערנו רבות המשפחות החרדיות השכולות.

“כאבן הוא כאב כולם, הטרור והרג חפים מפשע לא הבדיל בין מגזרים יהודים, ערבים, חרדים, חילונים, כיפות סרוגות, כיפות שקופות. אין זו התנהגות של סולידריות, של השתתפות בכאב, של הזדהות בשכול, של התייחדות עם הנופלים. למען המשפחות השכולות, למען הכאב הלאומי, ולמען אחדות המדינה – במיוחד ובמיוחד ביום רגיש וקשה זה, התמקדו במאחד ולא במפלג. הרבו אהבה ולא שנאה”.

שיח של אחדות

בסמוך לצפירת הזיכרון ואמירת פרק תהילים לעילוי נשמת ההרוגים, התיישבו פעילי הפרויקט עם בני נוער חולפים, חרדים וחילונים, לשיח על זיכרון ותרבות מאחד ומשמעות היום בעיניים חרדיות וחילוניות. את השיח הנחה הרב סא”ל במיל’ דב פוברסקי שהציג את חווית הזכרון שלו כחרדי ישראלי, ואת חשיבות הכבוד ההדדי המאחדת בין המגזרים השונים בעם ישראל.

אירועי זוכרים אחרת

יש לציין כי אין זה האירוע הראשון שעורכים פעילי פרויקט דוסים. גם בשנה שעברה יצרו הד תקשורתי וציבורי נרחב לאחר שהתייצבו עם שלט ענק בזמן צפירת הזיכרון בכיכר השבת: “דוסים זוכרים אחרת, די להסתה

שיח פורה בין בני נוער חרדים וחילונים
צילום: שלומי כהן כיכר השבת
הרב דב פוברסקי, צילום: שלומי כהן כיכר השבת
צילום: שלומי כהן כיכר השבת